Tillbaka på Conlogic

Sedan den 1 januari till den 6 september 2019 har Magnus Swahn varit anställd på Trafikverket för att leda Regeringsuppdraget Horisontella samarbeten och öppna data. Under samma period har Magnus även färdigställt FOI-projektet Verksamhetsbaserad godsdata. Delrapport för Regeringsuppdrag samt FOI-rapport finns tillgängliga enligt länkar nedan. Magnus har även bidragit i utvärderingen av sjöfartens ansökningar för Ekobonus som skedde i slutet av 2018. Magnus återgår nu till konsultverksamheten inom Conlogic och kommer bland annat utgöra verksamhetsledare för Nätverket för Transporter och Miljön.

Delrapport från Regeringsuppdrag om horisontella samarbeten och öppna data

FOI-rapport om verksamhetsbaserade godsdata

Nyheter och analyser

Eliminerar vätgasdrivna lastbilar behovet av elvägar?

Med vetskap om de stora lastbilstillverkarnas stora ansträngningar att elektrifiera sina drivlinor tar den tekniska utvecklingen för klimatomställning stora steg framåt. Elförsörjning från batteri verkar utgöra det huvudsakliga utvecklingsspåret. Sedan ett par år verkar även vätgas och bränslecell kunna bli ett alternativ för elförsörjning till lastbilars elmotorer...

Källa: Conlogic

Elektrifierade semitrailer sparar bränsle

Sedan några tillbaka har möjligheten och nyttan med att inkludera en separat elmotor och batterier på semitrailers som stöd till dragbilens motor diskuterats...

Källa: Conlogic och DB Schenker

Snabba eldrivna godståg

I Kina har världens snabbaste godståg nyligen visats upp. Tågtillverkaren CRRC i Tangshan har utvecklat ett aerodynamiskt utformat tåg som når hastigheter nära 350 km/h. Tidigare rekordet på 180 km/h för ett godståg hölls av Mercitalia i Italien. Av CRRC-tågets totala yta kan 85% lastas med gods. CRRC-tåget inkluderar åtta vagnar och 2,9 meters breda […]

Källa: Jarnvagsnyheter.se och Conlogic