Snabba eldrivna godståg
I Kina har världens snabbaste godståg nyligen visats upp. Tågtillverkaren CRRC i Tangshan har utvecklat ett aerodynamiskt utformat tåg som når hastigheter nära 350 km/h. Tidigare rekordet på 180 km/h för ett godståg hölls av Mercitalia i Italien. Av CRRC-tågets totala yta kan 85% lastas med gods.
CRRC-tåget inkluderar åtta vagnar och 2,9 meters breda lastdörrar för snabb lastning och lossning. Tåget är robust och ska klara av temperaturer från -25 grader till +40 grader Celsius. Med tågets fartkapacitet har det en räckvidd på 1500 km på fem timmar. Med Kinas enorma yta och transportavstånd kan tåget därmed påtagligt förbättra den inhemska varudistributionen.
I slutet av 2035 ska det rikstäckande järnvägsnätet i Kina totalt inkludera 200 000
km järnvägsspår varav ungefär 70 000 km är höghastighetsspår.
En utmaning för dessa tåg är att kinesisk el i huvudsak produceras med fossil energi med tillhörande utsläpp av växthusgaser. Genomsnittlig el i Kina släpper ut lite drygt 800 g/kWh medan el i EU28 i genomsnitt släpper ut knappa 400 g/kWh. I Sverige ger genomsnittlig produktion utsläpp på 38 g/kWh, men eftersom Trafikverket köper in produktionsspecificerad el är utsläppen omkring 10 g/kWh. Om Kina ställer om sin elproduktion mot mer förnybara energikällor kan stor klimatnytta för den inhemska varudistributionen uppnås.