Perspektiv på ett globalt införande av biodrivmedel

För närvarande håller vi på att sammanställa bästa kända kunskaper om biodrivmedel. Arbetet är mödosamt samt under konstant förändring. Målet är att producera en tillförlitlig och enkelt beskriven sammanställning. Redovisningen kommer i sinom tid men behöver fortsatt några veckors arbete. Sammanställningen kommer även att behöva löpande uppdateringar framöver. Till dess att sammanställningen är färdigställd, delar vi gärna med oss av underlag som vi för närvarande bearbetar, som inte nödvändigtvis kommer att ingå i den slutliga sammanställningen men som ändå ger relevanta perspektiv.

I den kommande uppdateringen av Förnybarhetsdirektivet (Renewable Energy Directive) som föreslås av EU-kommissionen ska drivmedel baserade på grödor fasas ut helt från och med 2020. 2030 tillåts 3,2 % och några år efter 2030 ska första generationen av biodrivmedel vara helt utfasade. Kommissionen föreskår vidare att avancerade drivmedel ska öka sin andel från nuvarande 1,5 % till 6,8 % 2030.

Enligt IEA (International Energy Agency), stod biodrivmedel för 1.6 mboe (million barrels of oil equivalents) år 2015. “Renewable Fuels Association” rapporterade att den globala produktionen av etanol var 97,2 millioner m3 (Mm3) där USA producerade 58 % (56 Mm3) Brasilien producerade 26.8 Mm3 (28%) dvs. 85% totalt av all etanol som används som fordonsbränsle.

Den globala produktionen av FAME 2015 var 23.7 Mm3. USA producerade 4.8 Mm3 (20 %). Den näst största producenten var Brasilien med 4.1 Mm3 (17 %). Den globala produktionen 2015 av HVO var 5 Mm3.  Total producerades 126 Mm3 biodrivmedel i världen 2015.

Nyheter och analyser

Eliminerar vätgasdrivna lastbilar behovet av elvägar?

Med vetskap om de stora lastbilstillverkarnas stora ansträngningar att elektrifiera sina drivlinor tar den tekniska utvecklingen för klimatomställning stora steg framåt. Elförsörjning från batteri verkar utgöra det huvudsakliga utvecklingsspåret. Sedan ett par år verkar även vätgas och bränslecell kunna bli ett alternativ för elförsörjning till lastbilars elmotorer...

Källa: Conlogic

Elektrifierade semitrailer sparar bränsle

Sedan några tillbaka har möjligheten och nyttan med att inkludera en separat elmotor och batterier på semitrailers som stöd till dragbilens motor diskuterats...

Källa: Conlogic och DB Schenker

Snabba eldrivna godståg

I Kina har världens snabbaste godståg nyligen visats upp. Tågtillverkaren CRRC i Tangshan har utvecklat ett aerodynamiskt utformat tåg som når hastigheter nära 350 km/h. Tidigare rekordet på 180 km/h för ett godståg hölls av Mercitalia i Italien. Av CRRC-tågets totala yta kan 85% lastas med gods. CRRC-tåget inkluderar åtta vagnar och 2,9 meters breda […]

Källa: Jarnvagsnyheter.se och Conlogic