Nya utmaningar

Sedan den 1 januari är Magnus Swahn anställd på Trafikverket för att utreda möjligheter och hinder med ökad tillgång på mer operationella data för godstransporter med målsättningen att effektivisera och utveckla framtidens godstransportsystem. Utredningen sker inom ramen för ett regeringsuppdrag som den 31 maj 2019 ska redovisa ett betänkande hur detta ska kunna utvecklas. Tidsramen för en konkret omställning och genomförande är tidssatt till 2029.

Läs mer om regeringsuppdraget
Lyssna på podcastintervju med Magnus Swahn
Läs intervju för företaget Inquire med Magnus Swahn

Nyheter och analyser

Eliminerar vätgasdrivna lastbilar behovet av elvägar?

Med vetskap om de stora lastbilstillverkarnas stora ansträngningar att elektrifiera sina drivlinor tar den tekniska utvecklingen för klimatomställning stora steg framåt. Elförsörjning från batteri verkar utgöra det huvudsakliga utvecklingsspåret. Sedan ett par år verkar även vätgas och bränslecell kunna bli ett alternativ för elförsörjning till lastbilars elmotorer...

Källa: Conlogic

Elektrifierade semitrailer sparar bränsle

Sedan några tillbaka har möjligheten och nyttan med att inkludera en separat elmotor och batterier på semitrailers som stöd till dragbilens motor diskuterats...

Källa: Conlogic och DB Schenker

Snabba eldrivna godståg

I Kina har världens snabbaste godståg nyligen visats upp. Tågtillverkaren CRRC i Tangshan har utvecklat ett aerodynamiskt utformat tåg som når hastigheter nära 350 km/h. Tidigare rekordet på 180 km/h för ett godståg hölls av Mercitalia i Italien. Av CRRC-tågets totala yta kan 85% lastas med gods. CRRC-tåget inkluderar åtta vagnar och 2,9 meters breda […]

Källa: Jarnvagsnyheter.se och Conlogic