Biodrivmedel för sjöfart

Att ställa om sjöfarten till fossilfrihet är en utmaning eftersom trafiken sker på längre sträckor till sjöss utan omedelbar tillgång till bränsleförsörjning. De bränslevolymer som sjöfarten förbrukar är dessutom betydande samt att driftsäkerhet är väsentlig då driftstopp till sjöss kan innebära stora säkerhetsrisker. Utan en tillförlitlig och välfungerande sjöfart begränsas den globala handeln.

Samtidigt är sjöfartens utsläpp av växthusgaser betydande och utgör idag 2 – 3 % av de globala utsläppen. Med nuvarande utveckling förväntas sjöfartens utsläpp av växthusgaser utgöra 15 % av de globala växthusgasutsläppen 2050 om inget görs för att vända utvecklingen.

Det krävs därför en omställning och övergång till förnyelsebara drivmedel inom sjöfarten, som dessutom sker i konkurrens med övriga trafikslags behov av förnyelsebara bränslen.

Nu lanseras ett projekt som ska leverera ett förnyelsebart bränsle till sjöfarten. Syftet är att producera en biobaserad råolja av rester från pappers- och massaindustrin.

Målet är att först i världen en storskalig demonstrationsanläggning i Örnsköldsvik. Anläggningen byggs av det svenska kemi- och cleantechföretaget Sekab tillsammans med det holländska kemiföretaget Vertoro.Teknologin bakom heter Goldilocks och är utvecklad av Vertoro. I existerande anläggningar kan bara en typ av biodrivmedel produceras, medan biobaserad råolja kan raffineras till flera olika biodrivmedel.

Produktionen kommer att starta om cirka ett år och ska i ett första skede leverera biodrivmedel till sjöfarten.

Nyheter och analyser

Eliminerar vätgasdrivna lastbilar behovet av elvägar?

Med vetskap om de stora lastbilstillverkarnas stora ansträngningar att elektrifiera sina drivlinor tar den tekniska utvecklingen för klimatomställning stora steg framåt. Elförsörjning från batteri verkar utgöra det huvudsakliga utvecklingsspåret. Sedan ett par år verkar även vätgas och bränslecell kunna bli ett alternativ för elförsörjning till lastbilars elmotorer...

Källa: Conlogic

Elektrifierade semitrailer sparar bränsle

Sedan några tillbaka har möjligheten och nyttan med att inkludera en separat elmotor och batterier på semitrailers som stöd till dragbilens motor diskuterats...

Källa: Conlogic och DB Schenker

Snabba eldrivna godståg

I Kina har världens snabbaste godståg nyligen visats upp. Tågtillverkaren CRRC i Tangshan har utvecklat ett aerodynamiskt utformat tåg som når hastigheter nära 350 km/h. Tidigare rekordet på 180 km/h för ett godståg hölls av Mercitalia i Italien. Av CRRC-tågets totala yta kan 85% lastas med gods. CRRC-tåget inkluderar åtta vagnar och 2,9 meters breda […]

Källa: Jarnvagsnyheter.se och Conlogic