Nya globala regler för svavelinnehåll i sjöfartens bunkerolja träder ikraft 1 januari 2020

Historiskt har tung bunkerolja för global sjöfart innehållit mycket höga halter av svavel. Orsaken är att bränslet utgör en restprodukt från destillering av råolja. Fartygens motorers förbränning har därigenom inneburit höga utsläpp av svaveldioxid (SO2). Svaledioxid är hälsoskadligt med påverkan på andning och förorsakar lungsjukdomar. I atmosfären bidrar svaveldioxid till surt regn som genom försurande nedfall skadar grödor, skogar samt vattenlevande arter men även till försurning av haven.

Tidigare IMO specifikationer för bunkerolja var ett svavelinnehåll på maximalt 5 %vikt (50 000 ppmv) som år 2000 reducerades till 4,5 %vikt. Det globala gränsvärdet har sedan 2012 varit 3,5 %vikt. Regionalt har olika ”Emission Control Areas, (ECA)” fordrat avsevärt lägre halter av svavel.

Från och med den första januari 2020 introducerade IMO nya globala svavelkrav som maximerar svavelinnehållet i bunkerolja till 0,5 %vikt

Nyheter och analyser

Eliminerar vätgasdrivna lastbilar behovet av elvägar?

Med vetskap om de stora lastbilstillverkarnas stora ansträngningar att elektrifiera sina drivlinor tar den tekniska utvecklingen för klimatomställning stora steg framåt. Elförsörjning från batteri verkar utgöra det huvudsakliga utvecklingsspåret. Sedan ett par år verkar även vätgas och bränslecell kunna bli ett alternativ för elförsörjning till lastbilars elmotorer...

Källa: Conlogic

Elektrifierade semitrailer sparar bränsle

Sedan några tillbaka har möjligheten och nyttan med att inkludera en separat elmotor och batterier på semitrailers som stöd till dragbilens motor diskuterats...

Källa: Conlogic och DB Schenker

Snabba eldrivna godståg

I Kina har världens snabbaste godståg nyligen visats upp. Tågtillverkaren CRRC i Tangshan har utvecklat ett aerodynamiskt utformat tåg som når hastigheter nära 350 km/h. Tidigare rekordet på 180 km/h för ett godståg hölls av Mercitalia i Italien. Av CRRC-tågets totala yta kan 85% lastas med gods. CRRC-tåget inkluderar åtta vagnar och 2,9 meters breda […]

Källa: Jarnvagsnyheter.se och Conlogic