Trendspaning – Tunga lastbilar med eldrift

Elektrifieringen av personbilar ses av många som en mycket stor och viktig del av ett mer klimatmässigt hållbart transportsystem. Den kanske mest förväntade lösningen är bilar med elmotorer som drivs med el från batterier som laddas vid laddningsstationer. Eftersom körsträckan generellt är kort och behovet lastförmåga är relativt litet är detta en lösning som fungerar för de flesta bilister. För större tunga lastbilar är dock situationen en annan. Dessa transporter tungt gods och på långa sträckor, vilket inte kan lösas med dagens batteriteknik. För närvarande utvecklas därför hybriddrivna lastbilar som via strömavtagare ska kunna drivas med el från ett elnät på större vägar. På mindre vägar fram till leverans kan de sedan drivas med konventionell förbränningsmotor eller elmotor och batteri. I nuläget finns en testanläggning för elväg på en del av E16 mellan Sandviken och Storvik.

Ett annat utvecklingsspår är att driva lastbilar för fjärrtrafik med bränslescell som försörjer elmotorn med el. Bränslecellen tankas med vätgas som i en kemisk reaktion med luft omvandlar vätgasen till el samt vatten. Ur ett energi- och klimateffektivitetsperspektiv ät tillverkningen av vätgas avgörande för projektets fördelar. Om vätgas kan tillverkan energieffektivt med grön el bedöms projektet ge en klimatnytta. 2016 tog COOP i Schweiz en vätgasdriven lastbil byggd av Esoro i testdrift. Lastbilen har en synkron elmotor på 250 kW. El produceras av vätgas i bränslecellen samt att lastbilen har litium-jon batterier på 120 kWh som används vid accelerationer samt lagrar återvunnen energi från inbromsning. Räckvidden för bilens vätgas på 31 kilo är 375-400 km.

Batteridrivna lastbilar med dagens batteriteknik får begränsningar avseende lastvikt och räckvidd. Samtidigt sker en väsentlig andel av transporternas ”sista mil” på korta avstånd i tätorter där tysta och emissionsfria lastbilar skulle göra stor miljö- och klimatnytta. Vidare är en betydande del av detta gods relativt lätt där lastutrymmet främst begränsas av godsets volym, vilket gör även denna teknik intressant. Mercedes har nyligen presenterat en eldriven lastbil för detta ändamål.

Läs mer om dessa projekt:

Lastbil driven med strömavtagare

Vätgasdriven lastbil

Batteridriven lastbil

Nyheter och analyser

Eliminerar vätgasdrivna lastbilar behovet av elvägar?

Med vetskap om de stora lastbilstillverkarnas stora ansträngningar att elektrifiera sina drivlinor tar den tekniska utvecklingen för klimatomställning stora steg framåt. Elförsörjning från batteri verkar utgöra det huvudsakliga utvecklingsspåret. Sedan ett par år verkar även vätgas och bränslecell kunna bli ett alternativ för elförsörjning till lastbilars elmotorer...

Källa: Conlogic

Elektrifierade semitrailer sparar bränsle

Sedan några tillbaka har möjligheten och nyttan med att inkludera en separat elmotor och batterier på semitrailers som stöd till dragbilens motor diskuterats...

Källa: Conlogic och DB Schenker

Snabba eldrivna godståg

I Kina har världens snabbaste godståg nyligen visats upp. Tågtillverkaren CRRC i Tangshan har utvecklat ett aerodynamiskt utformat tåg som når hastigheter nära 350 km/h. Tidigare rekordet på 180 km/h för ett godståg hölls av Mercitalia i Italien. Av CRRC-tågets totala yta kan 85% lastas med gods. CRRC-tåget inkluderar åtta vagnar och 2,9 meters breda […]

Källa: Jarnvagsnyheter.se och Conlogic