Mätning, redovisning och verifiering av sjöfartens utsläpp av koldioxid
I EU pågår ett omfattande arbete för att utveckla och etablera ett system som ska säkerställa att sjöfartens utsläpp av koldioxid sammanställs och redovisas på ett uniformt sätt. Arbetet benämns som MRV (monitoring, reporting and verification) där sjöfartens utsläpp av koldioxid ska rapporteras från och med 2018 för de fartyg som anlöper EU:s hamnar. Utmaningarna är många då arbetet omfattar en mångfald av fartygstyper. Till detta kommer att det även kommer att inkludera internatonell sjöfart, vilket gör att IMO, International Maritime Organization också utgör en viktig part i förankringsarbetet. När IMO, Marine Environment Protection Committee (MEPC) samlades den 18-22 april för att diskutera sjöfartens åtagande om att minska sina utsläpp av koldioxid ställdes frågorna på sin spets mellan internationella och europeiska åtaganden.
Vid mötet enades man om ett obligatoriskt internationellt system för rapportering av fartygs bränsleförbrukning. Rapporteringssystemet ska fortsätta att utvecklas i tre steg och omfattar fartyg över 5000 bruttoton som ska rapportera sin bränsleförbrukning av de bränslekvaliteter som de använder. Insamlade data ska skickas till respektive flagstat för att därefter skickas till IMO som sammanställer en rapport på en aggregerad nivå. Data kommer här att vara anonymiserad och individuella fartyg kommer kommer inte att kunna identifieras. Förslaget om obligatorisk insamling av data kommer att beredas för beslut till MEPC mötet i Oktober i år och kan därmed träda i kraft 2018.
Med den denna utveckling uppstod en diskussion kring avvägningen mellan det initiativ som EU driver och det förslag som nu föreslås internationellt.
