Internationella sjöfartens klimatmål

Internationella sjöfartsorganisationens (IMO) kommitté för skydd av den marina miljön (Marine Environment Protection Commitee, MEPC) nådde i den 20 november en överenskommelse om regler för minskning av växthusgasutsläppen på kort sikt från den internationella sjöfarten genom tekniska och operativa metoder.

Reglerna ingår i MARPOL-konventionen för att uppnå målet i IMO:s preliminära västhusgasstrategi. Enligt den ska koldioxidintensiteten inom den internationella sjöfarten, dvs. koldioxidutsläppen i förhållande till transportarbetet, minskas med minst 40 procent fram till 2030 jämfört med 2008.

Svagheten i överenskommelsen är den saknar sanktioner för fartyg som inte vidtar de korrigerande åtgärder som krävs för att minska utsläppen. Därmed kommer utsläppsminskningen sannolikt att ligga långt från den nivå som många stater önskat. Den kommer också att ligga långt från IMO:s mål och riktlinjer enligt Parisavtalet. För ro-ro- och ro-pax-fartyg nåddes en överenskommelse om specifika krav på energieffektivitet.

Mötets beslut om kortsiktiga åtgärder för ökad energieffektivitet och reducerad koldioxidintensitet för att minska växthusgasutsläppen bekräftas sannolikt i juni 2021 för att träda i kraft den 1 januari 2023.

Förhandlingarna kring minskade utsläpp på medel, och lång sikt fortsätter och inkluderar bland annat en internationell bränsleavgift, andra ekonomiska styrmedel samt bränslen med lägre utsläpp av koldioxid. Enligt det långsiktiga målet ska utsläppen minska med minst 50 procent fram till 2050 jämfört med 2008. Beroende på världsekonomin och energimarknaden beräknas utsläppen från den internationella sjöfarten öka med 90–130 procent från 2008 års nivå fram till 2050 om inga åtgärder vidtas.

Nyheter och analyser

Eliminerar vätgasdrivna lastbilar behovet av elvägar?

Med vetskap om de stora lastbilstillverkarnas stora ansträngningar att elektrifiera sina drivlinor tar den tekniska utvecklingen för klimatomställning stora steg framåt. Elförsörjning från batteri verkar utgöra det huvudsakliga utvecklingsspåret. Sedan ett par år verkar även vätgas och bränslecell kunna bli ett alternativ för elförsörjning till lastbilars elmotorer...

Källa: Conlogic

Elektrifierade semitrailer sparar bränsle

Sedan några tillbaka har möjligheten och nyttan med att inkludera en separat elmotor och batterier på semitrailers som stöd till dragbilens motor diskuterats...

Källa: Conlogic och DB Schenker

Snabba eldrivna godståg

I Kina har världens snabbaste godståg nyligen visats upp. Tågtillverkaren CRRC i Tangshan har utvecklat ett aerodynamiskt utformat tåg som når hastigheter nära 350 km/h. Tidigare rekordet på 180 km/h för ett godståg hölls av Mercitalia i Italien. Av CRRC-tågets totala yta kan 85% lastas med gods. CRRC-tåget inkluderar åtta vagnar och 2,9 meters breda […]

Källa: Jarnvagsnyheter.se och Conlogic