Fossilfria transporter genom elektrifiering och förnyelsebara drivmedel

Tidigare ansågs att transporternas elektrifiering tillsammans med en kompletterande användning av förnyelsebara drivmedel för de transporter som inte kan elektrifieras som orealistiskt. Ett sådant 100-procentigt förnyelsebart transportscenario börjar emellertid bli alltmer realistiskt. En omfattande elektrifiering och användande av biodrivmedel i resterande transporter i rena förbränningsmotorer utan utsläpp av luftföroreningar innebär även att miljö- och klimatutmaningarna för transportsektorn förskjuts. Utmaningen kommer därmed handla alltmer om tillräcklig tillgång på primärenergi samt produktion och försörjning av rena energibärare. Exemplen på kommande elektrifiering är många inom samtliga trafikslag:

  • Världens första självseglande eldrivna containerfartyg. Läs mer
  • Små eldrivna jetflygplan med vertikal start och landning. Läs mer
  • Vägasdrivna bränslecellståg för järnvägssträckor som inte är elektrifierade. Läs mer

 

Nyheter och analyser

Eliminerar vätgasdrivna lastbilar behovet av elvägar?

Med vetskap om de stora lastbilstillverkarnas stora ansträngningar att elektrifiera sina drivlinor tar den tekniska utvecklingen för klimatomställning stora steg framåt. Elförsörjning från batteri verkar utgöra det huvudsakliga utvecklingsspåret. Sedan ett par år verkar även vätgas och bränslecell kunna bli ett alternativ för elförsörjning till lastbilars elmotorer...

Källa: Conlogic

Elektrifierade semitrailer sparar bränsle

Sedan några tillbaka har möjligheten och nyttan med att inkludera en separat elmotor och batterier på semitrailers som stöd till dragbilens motor diskuterats...

Källa: Conlogic och DB Schenker

Snabba eldrivna godståg

I Kina har världens snabbaste godståg nyligen visats upp. Tågtillverkaren CRRC i Tangshan har utvecklat ett aerodynamiskt utformat tåg som når hastigheter nära 350 km/h. Tidigare rekordet på 180 km/h för ett godståg hölls av Mercitalia i Italien. Av CRRC-tågets totala yta kan 85% lastas med gods. CRRC-tåget inkluderar åtta vagnar och 2,9 meters breda […]

Källa: Jarnvagsnyheter.se och Conlogic