FN-beslut om historisk utfasning av HFC minskar klimatutsläppen

Den 15 oktober enades ca 200 länder i Kigali om ett tillägg till Montrealprotokollet att fasa ut fluorerande växthusgaser (HFC) som används som köldmedia i kyl- och värmeanläggningar. Åtgärden beskrivs som den enskilt viktigaste åtgärden för att begränsa klimatpåverkan. HFC introducerades som ett köldmedium utan ozonnedbrytande effekt, men som tyvärr har en stor klimatpåverkande effekt i atmosfären. Beräkningar gör gällande att detta förbud kan minska den globala temperaturen med 0,5 grader Celsius år 2100. Det finns idag alternativ till HFC som köldmedia. Denna överenskommelse ligger utanför klimatöverenskommelsen i Paris. Läs mer.

 

Nyheter och analyser

Eliminerar vätgasdrivna lastbilar behovet av elvägar?

Med vetskap om de stora lastbilstillverkarnas stora ansträngningar att elektrifiera sina drivlinor tar den tekniska utvecklingen för klimatomställning stora steg framåt. Elförsörjning från batteri verkar utgöra det huvudsakliga utvecklingsspåret. Sedan ett par år verkar även vätgas och bränslecell kunna bli ett alternativ för elförsörjning till lastbilars elmotorer...

Källa: Conlogic

Elektrifierade semitrailer sparar bränsle

Sedan några tillbaka har möjligheten och nyttan med att inkludera en separat elmotor och batterier på semitrailers som stöd till dragbilens motor diskuterats...

Källa: Conlogic och DB Schenker

Snabba eldrivna godståg

I Kina har världens snabbaste godståg nyligen visats upp. Tågtillverkaren CRRC i Tangshan har utvecklat ett aerodynamiskt utformat tåg som når hastigheter nära 350 km/h. Tidigare rekordet på 180 km/h för ett godståg hölls av Mercitalia i Italien. Av CRRC-tågets totala yta kan 85% lastas med gods. CRRC-tåget inkluderar åtta vagnar och 2,9 meters breda […]

Källa: Jarnvagsnyheter.se och Conlogic