Ett av tio fartyg bryter mot svaveldirektivet

Genom optiska mätningar som utförts av Chalmers avseende fartyg i svenska och danska farvatten  framkommer att cirka 90 procent av alla fartyg efterlever EU:s strängare svaveldirektiv från 2015. Direktivet innebär att svavelinnehållet i bränslet inte får vara högre än 0,1 viktsprocent eller att utsläppen av svaveldioxid reduceras till motsvarande mängd genom skrubberteknik för att eliminera utsläppen av svaveldioxid. Mätningarna har skett från fasta stationer vid inseglingsleder samt från flygplan längre ut till havs. Mätresultaten visar att det är vissa rederier som sätter fusket i system. Andra observationer från mätningarna är att fartyg som sällan anlöper SECA-området samt fartyg på väg ut till havs oftare bryter mor reglerna. De flesta fartygen har olika bränsletankar för lågsvavligt bränsle och billigare högsvavligt bränsle som innebär en drivkraft att använda det otillåtna bränslet.

Läs hela artikeln

Nyheter och analyser

Eliminerar vätgasdrivna lastbilar behovet av elvägar?

Med vetskap om de stora lastbilstillverkarnas stora ansträngningar att elektrifiera sina drivlinor tar den tekniska utvecklingen för klimatomställning stora steg framåt. Elförsörjning från batteri verkar utgöra det huvudsakliga utvecklingsspåret. Sedan ett par år verkar även vätgas och bränslecell kunna bli ett alternativ för elförsörjning till lastbilars elmotorer...

Källa: Conlogic

Elektrifierade semitrailer sparar bränsle

Sedan några tillbaka har möjligheten och nyttan med att inkludera en separat elmotor och batterier på semitrailers som stöd till dragbilens motor diskuterats...

Källa: Conlogic och DB Schenker

Snabba eldrivna godståg

I Kina har världens snabbaste godståg nyligen visats upp. Tågtillverkaren CRRC i Tangshan har utvecklat ett aerodynamiskt utformat tåg som når hastigheter nära 350 km/h. Tidigare rekordet på 180 km/h för ett godståg hölls av Mercitalia i Italien. Av CRRC-tågets totala yta kan 85% lastas med gods. CRRC-tåget inkluderar åtta vagnar och 2,9 meters breda […]

Källa: Jarnvagsnyheter.se och Conlogic