Analys – Flyget i fokus

Det finns idag ett växande krav på att minska flygets miljö- och klimatpåverkan bland annat beroende på att flygets växthusgasutsläpp inte omfattas av klimatavtalet som slöts i Paris. Detta har väkt krav på branschens egna klimatåtgärder, men frågorna är inte enkla och innehåller en mångfald av motstående förutsättningar och krav. Den grundläggande utmaningen är ökningen av resande och i viss mån godstransport med flyg samtidigt som transporters klimatpåverkan ska minska. När EU för några år sedan, av detta skäl införde ett system för utsläppshandel avseende flyg inom samt till och från EU uppstod en konflikt med omvärlden som hotade med omfattande sanktioner mot EU om internationella flygningar skulle inkluderas. Flera stora länder etablerade en ”koalition för de ovilliga” och EU backade om de internationella flygningarna, men med motkravet att det internationella flyget måste utveckla någon form av internationell marknadsmekanism för utsläpp av växthusgaser. ICAO, International Civil Aviation Organisation axlade ansvaret och påbörjade en sådan utveckling.

Systemet håller nu på att diskuteras och förhandlas bland medlemsländerna med målsättningen att vid höstens generalförsamling kunna besluta om dess kommande utformning. ICAO:s förslag omfattar enbart internationellt flyg, vilket står för drygt 60 % av flygets totala utsläpp av koldioxid. Vidare diskuteras ett förslag som nu ligger till grund för fortsatta förhandlingar, vilket skulle omfatta omkring 90 % av det internationella flygets utsläpp år 2020. Basen utgörs av en ”Carbon Neutral growth baseline” utgående från år 2020.

Till detta kommer att ICAO:s miljökommitté nyligen beslutade att nya regler gäller för kommande flygplans som ställer obligatoriska krav på ökad bränsleeffektiviteti alla nya flygplansmodeller från 2020. Efter en gradvis upptrappning ska, från 2028 alla serietillverkade plan uppfylla denna standard. En bedömning gör gällande att standarden kan reducera utsläpp av 650 miljoner ton CO2 mellan 2020 och 2040.

Utöver utsläpp av klimatgaser har ICAO:s miljökommitté beslutat om en ny standard för att beräkna partikelutsläpp genom ICAO annex 16 volym II. Tidigare baserades dessa utsläpp på ”smoke numbers”, men nu gäller istället krav baserade på partikelmassa, vilket gör redovisning av dessa utsläpp jämförbara med andra trafikslag.

Ett annat miljöområde som fordrar åtgärder är att minska flygets bullerpåverkan. Inom ICAOs finns ”Den väl avvägda strategin” (Balanced Approach) som i korthet innebär åtgärder om bullerminskning vid källan, restriktioner som minskar buller, operativa åtgärder samt åtgärder hos mottagaren.

För mindre flygfarkoster är utsläpp av bly till luft en kvarstående utmaning. I flygbensin förekommer fortfarande tillsatser av bly, vilket ju började tas bort inom vägtransporter i slutet av 1980-talet. 1990 släppte vägtrafiken ut 260 ton bly i Sverige. Blytillsatser till mindre flygfarkoster leder de till ett årligt luftutsläpp av 1,4 ton bly per år, vilket är 14 % av Sveriges samlade utsläpp av bly till luft. Med Sveriges miljömål ”En giftfri miljö” borde detta utgöra en samhällsekonomiskt lönsam åtgärd att eliminera. Som jämförelse kan nämnas att vägtrafiken i hela Sverige numera släpper ut ca 2 ton årligen. Flera av de små flygfarkosterna med motorer under 200 hk kan gå på blyfri bensin men det föreligger olika praktiska bekymmer. Den blyfria bensinen finns inte överallt och heller inte under hela året. Bland annat måste denna bensin distribueras med speciella tankbilar, vilket innebär relativt små volymer och kostsamt till de mindre flygplatserna och flygklubbar. De sistnämnda har dessutom förbjudits att sälja denna vidare till kommersiella flygbolag av Skatteverket, vilket ytterligare fördyrar hanteringen. Om de kommersiella aktörerna vill ha tillgång till denna bensin som kanske finns på samma flygfält hos en flygklubb så måste de ändå flyga längre bort för att tanka hos en godkänd leverantör.

Sammantaget finns det goda förutsättningar för flygets miljö- och klimatförbättring men också ekonomiska och politiska utmaningar att lösa.

Nyheter och analyser

Eliminerar vätgasdrivna lastbilar behovet av elvägar?

Med vetskap om de stora lastbilstillverkarnas stora ansträngningar att elektrifiera sina drivlinor tar den tekniska utvecklingen för klimatomställning stora steg framåt. Elförsörjning från batteri verkar utgöra det huvudsakliga utvecklingsspåret. Sedan ett par år verkar även vätgas och bränslecell kunna bli ett alternativ för elförsörjning till lastbilars elmotorer...

Källa: Conlogic

Elektrifierade semitrailer sparar bränsle

Sedan några tillbaka har möjligheten och nyttan med att inkludera en separat elmotor och batterier på semitrailers som stöd till dragbilens motor diskuterats...

Källa: Conlogic och DB Schenker

Snabba eldrivna godståg

I Kina har världens snabbaste godståg nyligen visats upp. Tågtillverkaren CRRC i Tangshan har utvecklat ett aerodynamiskt utformat tåg som når hastigheter nära 350 km/h. Tidigare rekordet på 180 km/h för ett godståg hölls av Mercitalia i Italien. Av CRRC-tågets totala yta kan 85% lastas med gods. CRRC-tåget inkluderar åtta vagnar och 2,9 meters breda […]

Källa: Jarnvagsnyheter.se och Conlogic