Konsekvenser av nya 6 kapitlet i miljöbalken
- Eventuell påverkan sker för företag där Rutin 23 tillämpas och verksamheten ska genomföra en förändring av verksamheten med risk för betydande miljöpåverkan.
- Sammantaget ska förändringen förtydliga krav bedömningar som fordras i olika miljöbedömningsprocesser. Praktiskt leder dessa inte till några större skillnader då den nya förordningen får nya bestämmelser som redan innan framgick av tidigare förordningens bilagor samt att förändringarna i huvudsak avser att förtydliga vad som redan utgjort gällande rätt.
- Bakgrund till förnyat kapitel är Sveriges skyldighet att föra in MKB-direktivet i svensk lagstiftning samt en målsättning att effektivisera miljöbalkens bestämmelser om miljöbedömningar vid ny eller föreändrad verksamhet som riskerar att öka verksamhetens miljöpåverkans.
- Målet är att öka det samlade miljöskyddet samtidigt som den administrativa bördan vid miljöprövning ska minska.
- Nytt i kapitel 6 är att begreppet miljöbedömning införs för att lyfta fram processen snarare än ett redovisande dokument (MKB). Miljöbedömningen delas in som strategisk (planer och program) samt specifik miljöbedömning (mer konkreta åtgärder och verksamheter).
- Inför en förändrad verksamhet ska ett undersökningssamråd inledningsvis genomföras för att undersöka om verksamheten omfattas av kapitel 9, 11 eller 17 i miljöbalken. Undersökningen behöver inte genomföras om betydande miljöpåverkan kan antas av verksamhetsutövaren eller om tillsynsmyndighet förelagt verksamhetsutövaren att söka tillstånd. Om verksamheten bedöms medföra betydande miljöpåverkan ska ett avgränsningssamråd genomföras inför kommande miljökonsekvensbeskrivningen. Antalet samråd förändras inte med denna förändring, men visar tydligare ordningsföljden.
- Beslut om verksamheter med betydande miljöpåverkan beslutas liksom tidigare av Länsstyrelsen, dock med en tidsfrist på 60 dagar från det att samrådsunderlag lämnats in (tidigare 90).
- Kungörelse av en miljökonsekvensbeskrivning ges en tidsfrist för allmänheten på 30 dagar.
- Kommuner som upprättar en ny plan ska genomföra en strategisk miljöbedömning.
- Förändringarna påverkat Plan- och bygglagen genom att kommuner enbart samråda med Länsstyrelsen. Mer detaljer i 3 kapitlet 9 § samt 5 kap. 11 § i Plan- och bygglagen
- En ny förordning, miljöbedömningsförordningen (2017:966), ersätter miljöbalken förordning (1998:905) om miljökonsekvensbeskrivningar. Miljöbedömningsförordningen träder i kraft den 1 januari 2018. En nyhet är att verksamheter som inte bedöms medföra betydande miljöpåverkan räknas upp i förordningen.
- Äldre bestämmelser gäller för planer och program som påbörjats innan 1 januari 2018.
- Förändringarna i 6 kapitlet miljöbalken innebär ett antal ändringar i specialförfattningar:
- Plan- och bygglagen (2010:900) 3, 4 och 5 kap
- Minerallagen (1991:45) i 4 kap. 2 § ska en specifik miljöbedömning göras enligt 6 kapitel miljöbalken
- Lagen om byggande av järnväg (1995:1649) ställer krav på miljökonsekvensbeskrivningen och samrådsförfarandet
- Ellagen (1997:857) sker ändringar i 2 kap. avseende nätkoncession