Nyhetsarkiv

Analysera landets prestanda inom transport

2015-11-20

EU publicerar ett styrkort över olika länders transportprestanda på olika områden, bland annat andelen förnybar energi. Läs mer

Källa: EU Nov 2015

Elvägar kan spara energi

2015-10-18

Fordon på elektrifierade vägar använder 35 % mindre energi än ett fordon med traditionell framdrivning. Vid en simulering omfattande 25 lastbilschaufförer som testade att köra samma vägsträcka med en hybriddriven lastbil samt en konventionellt driven lastbil. Testet kunde visa på en energibesparing som uppgick till 35 % av lastbilen som drevs av hybridlastbilen med el […]

Källa: Miljörapporten 6 oktober

Sjöcontainers på flyget

2015-09-28

Boeing har publicerat ett patent för en ny generation av flygplan som ska kunna bära ordinära sjöcontainers i ett flygplan utan botten. Planet har en kapacitet på 18 containers. Läs mer

Källa: Daily mail September 28 2015

Finansiering av global utveckling för maritim energieffektivitet

2015-07-27

IMO:s “Global Environment Facility” (GEF) samt FN:s utvecklingsprogram (UNDP) har tecknat en överenskommelse att avsätta 2 miljoner amerikanska dollar under två års tid för att stödja en ökad energieffektivitet inom sjöfarten globalt. Fokus är att stödja införandet av energieffektiviserande tekniska och operationella åtgärder i utvecklingsländer, som i växande utsträckning kontrollerar världshandelsflottan. Målet är att främja […]

Källa: IMO

Amerikanska Naturvårdsverket diskuterar reglering av flygets växthusgasutsläpp

2015-06-08

Det amerikanska Naturvårdsverket före menar att växthusgaser från vissa flygplansmotorer bidrar till luftförorening och klimatförändring enligt sektion 231(a) i Clean Air Act. US EPA har utfärdat en s.k. “Advance Notice of Proposed Rulemaking” avseende en process för att sätta internationella CO2 emissionsstandarder för flygplan inom ICAO, International Civil Aviation Organization. US EPA söker nu information […]

Källa: US EPA: EPA Takes First Steps to Address Greenhouse Gases from Aircraft Engines (PDF) (4 pp, 167K, EPA- 420-F-15-023, June 2015)

Transportsektorn kan ingå i EU:s handelssystem för utsläppsrätter

2014-10-29

Det Europeiska rådets har fastslagit riktlinjerna för EU:s klimatpolitiska ramverk fram till 2030. I dessa öppnar EU upp för möjligheten att låta inkludera transportsektorn ingå i handelsystemet.

Källa: Miljörapporten

EU:s medlemsländer måste bygga infrastruktur för alternativa drivmedel

2014-10-01

Nya regler i EU gör att varje medlemsland är skyldiga att bygga infrastruktur för att tillhandahålla alternativa bränslen. Medlemsländerna måste sätta mål med offentliga nationella planer för hur det ska gå till senast år 2016. Beslutet omfattar tillgängligheten till el, flytande naturgas (LNG), fordonsgas (CNG) och vätgas.

Källa: Miljörapporten

Sänkta farledavgifter i Sverige

2014-09-24

Enligt Sjöfartsverkets beslut kommer farledsavgifterna att sänkas med sammanlagt 45 miljoner kronor per år från och med 2015. För framtiden planeras ett prestandaindexbaserat system till 2017 där enskilda fartygs ska avgöra avgiftens storlek.Tidigare undantagna fartyg kommer nu att inkluderas i avgiftssystemet.

Källa: Sjöfartstidningen

Sjöfartens utsläpp ska minskas med differentierade hamnavgifter

2014-09-19

Flera stora hamnar kan nästa år komma att införa differentierade hamnavgifter där energieffektiva fartyg får rabatterade hamnavgifter. På så sätt kan hamnarna bidra till sänkta utsläpp från sjöfarten, som i idag står för 3 procent av världens växthusgasutsläpp.

Källa: Miljörapporten

Nordiskt samarbete för att klara svaveldirektivet

2013-02-06

Nordiska Ministerrådet har bildat en arbetsgrupp som ska titta på gemensamma nordiska lösningar vid införandet av svaveldirektivet. I detta ingår att utreda möjligheterna att stödja sjöfarten och industrin för de ökade kostnader som svaveldirektivet innebär.

Källa: Miljörapporten

Vårt erbjudande

Conlogic är ett företag med två affärsområden:

Alla har sin bas i vårt kärnvärde ”Creative Progress”. Det innebär att vi eftersträvar ett samarbetsklimat baserat på tillit, stabilitet och ansvar som därmed lämnar utrymme för nytänkande. Detta gör det möjligt för oss att skapa nya kreativa lösningar som leder till reella framsteg i de erbjudande vi levererar till våra kunder.

Närheten och dialogen med våra kunder tillsammans med våra egna idéer är de viktigaste framgångsfaktorerna för vår verksamhet. Vi försöker därför alltid att lyssna och förstå våra kunders behov och önskemål med beaktande av vårt eget kärnvärde.

Kom med ombord så kan vi skapa framtidens lösningar tillsammans.