Nyhetsarkiv

Tyska vägavgifter försenas igen

2003-10-06

Enligt ett pressmeddelande från det tyska transportdepartementet har företaget Toll Collect som driver avgiftssystemet för tunga fordon bestämt sig för att skjuta på starten för en testperiod på obestämd tid. Starten har redan tidigare skjutits upp två gånger.

Källa: Dagens Nyheter

Tuffa amerikanska krav på godsinformation

2003-10-03

De nya nordamerikanska säkerhetsbestämmelser gör det omöjligt för europeiska transportföretag att sända gods till USA, eller använda fartygslinjer som passerar amerikansk hamn, utan att avslöja hela sina, eller sina kunders, affärshemligheter, enligt den europeiska logistikorganisationen Clecat. Detta har nu framförts till EU-kommissionen med förhoppningen att kraven elimineras.

Källa: Sveriges Transportindustriförbundet

RETT förordar fler aktörer inom järnvägstrafiken

2003-10-03

Det andra järnvägspaketet har antagits av RETT, Europaparlamentets kommitté för regionalpolitik, transporter och turism. RETT föreslog också att både nationellt och internationellt cabotage på järnväg skall tillåtas från 1 januari 2006 samt att speditörer och varuägare kan begära spårkapacitet. Speditörer och varuägare bör också beredas plats i den föreslagna nya Europeiska järnvägsmyndigheten.

Källa: Sveriges Transportindustriförbundet

Yrkesförare kör utan bälte

2003-10-03

Införandet av bälteskrav för yrkesförare verkar inte fått det genomslag som önskades. Vid en studie genomförd av NTF i Stockholms län under april till juni var det bara ca 15% som använde bilbälte.

Källa: Metro

Ryssland skriver inte under Kyoto

2003-09-30

Vid en klimatkonferens i Moskva meddelade Vladimir Putin att Ryssland skjuter på sitt undertecknande av Kyotoavtalet. Den ryska regeringen håller för närvarande på att analysera det komplex av frågor som omfattas av ett undertecknat avtal, enligt Putin. För att Kyotoavtalet ska ratificeras internationellt fordras att Ryssland skriver under eftersom USA vägrar att fullfölja det ursprungliga […]

Källa: Dagens Nyheter

Introduktionen av Tyska vägtullar skjuts upp?

2003-09-17

Starten av motorvägsavgifterna för lastbilar riskerar att behöva skjutas ytterligare på framtiden. Det beror främst på tekniska problem med den elektroniska utrustning som ska hantera avgiftsuttaget. Utöver de tekniska problemen med utrustningen har endast ca 80 000 enheter levererats av det beräknade behovet av 1 miljon enheter.

Källa: Dagens Nyheter

Tillbuden i luftrummet berodde på mänskliga faktorn

2003-09-07

Förra höstens tre allvarliga tillbud med kollisionsrisk mellan flygplan i det svenska luftrummet berodde i samtliga tre fall på den mänskliga faktorn.

Källa: Dagens Nyheter

Rederi stäms för oljeutsläpp

2003-09-05

Oljetankern Alhambra stäms på mer än 5 miljoner kronor av svenska staten. Stämningen motsvarar de kostnader som saneringen av Stockholms skärgård, Fårö och Gotska Sandön kostade hösten 2000. Det ovanliga i denna stämning är beloppets storlek. Över 20 000 liter olja togs upp i de svenska vattnen.

Källa: Dagens Nyheter

FN sammanställer regler för affärsetik

2003-08-22

FN har inom underkommissionen för mäskliga rättigheter samlat normer med bindande regler för god affärssed och mänskliga rättigheter. Regelverket kompletterar existerande Global Compact och omfattar arbetsrätt, miljörätt, konsumentskydd och antikorruption.

Källa: Dagens Nyheter

Inga tyska vägavgifter den 31 augusti

2003-08-01

Tyskland har nu beslutat att skjuta på ikraftträdandet av det nya vägavgiftssystemet (LKW-Maut) till den 1 november 2003.

Källa: Dagens Nyheter

Vårt erbjudande

Conlogic är ett företag med två affärsområden:

Alla har sin bas i vårt kärnvärde ”Creative Progress”. Det innebär att vi eftersträvar ett samarbetsklimat baserat på tillit, stabilitet och ansvar som därmed lämnar utrymme för nytänkande. Detta gör det möjligt för oss att skapa nya kreativa lösningar som leder till reella framsteg i de erbjudande vi levererar till våra kunder.

Närheten och dialogen med våra kunder tillsammans med våra egna idéer är de viktigaste framgångsfaktorerna för vår verksamhet. Vi försöker därför alltid att lyssna och förstå våra kunders behov och önskemål med beaktande av vårt eget kärnvärde.

Kom med ombord så kan vi skapa framtidens lösningar tillsammans.