Nyhetsarkiv

Kyotoavtalet ännu inte ratificerat

2003-12-03

Den ryska regeringen har meddelat att de inte kan skriva under Kyotoavtalet då de menar att det kan hindra deras ekonomiska utveckling. Hittills har 120 länder skrivit under och för att kunna ratificera det internationellt fordras att även Ryssland skriver under. För att avtalet ska gälla måste de undertecknande länderna motsvara 55 % av världens […]

Källa: Dagens Industri

Euro 0-bilar föreslås förbjudas vid transit genom Österrike

2003-11-28

I ett försök att uppnå en förlikning efter EU-parlamentets ogillande av Österrikes system för att begränsa transittrafiken med lastbilar genom kvotering, de s.k. ekopunkterna, har en förlikningskommitté lagt fram ett förslag som om det införs innebär att Euro 0-bilar med vissa undantag förbjuds att passera genom Österrike, kvoter sätts upp för Euro 1 och 2-fordon […]

Källa: Sveriges transportindustriförbund

Dubbdäck frigör hälsovådliga partiklar

2003-11-16

Bilarnas dubbdäck river upp vägbanan och frigör partiklar som innehåller zink, kadmium, bly och kolväten. Dessa partiklar utgör ett hälsoproblem som gör att dubbdäck kan komma att avgiftsbeläggas där miljökvalitetsnormerna överskrids. Tidigare har Oslo (1999 – 2001) och Trondheim infört dessa avgifter. I Stockholm kan de komma att införas nästa år.

Källa: Dagens Nyheter

Sjösäkerheten måste öka ytterligare enligt EU

2003-11-16

Enligt EUs transportkommissionär Loyola de Palacio måste sjösäkerheten öka ytterligare, som menar att stora framsteg visserligen har gjorts men att trycket för en ökad sjösäkerhet på en global nivå måste bibehållas. Fokus i arbetet ligger nu i utfasning av oljetankers med enkelskrov.

Källa: Dagens Nyheter

Andra järnvägspaketet beslutat

2003-11-03

Parlamentet har nu röstat ja till både nationellt och internationellt cabotage på järnväg från den 1 januari 2006. Vidare beslutades att användare av godstransporter på järnväg ska ingå i den Europeiska järnvägsmyndighetens styrelse och att nya nationella säkerhetsregler inte får införas utan tillstånd från kommissionen. Förslaget att speditörer och varuägare ska ha rätt till spårkapacitet […]

Källa: Sveriges Transportindustriförbund

Vägskatter i Europa

2003-11-03

Österrike inför en ny vägskatt för lastbilar och bussar över 3,5 ton från och med den 1 januari 2004. För att kunna uppfylla dessa krav fordras en ombordenhet för elektronisk avgiftsdebitering, som fästs innanför vindrutan. Den ska vara monterad senast den 1 december. Mer information finns på www.go-maut.at/go/.

Källa: Sveriges Transportindustriförbund

Fransk domstol tar upp olyckan i Mont Blanc-tunneln

2003-10-27

Brandkatastrofen 1999 i Mont Blanc-tunneln startade i en dragbil med trailer för tempererade transporter lastad med bland annat margarin. Branden utvecklades till ett eldhav med temperaturer på uppemot 1000 grader i tunneln. Vid olyckan omkom 39 personer och som en konsekvens har den tunga trafiken genom tunnlarna genom alperna ifrågasatts ur ett säkerhetsperspektiv. Efter en […]

Källa: Dagens Nyheter

Enkelskrov förbjuds

2003-10-22

Oljetankfartyg med enkelskrov förbjuds inom EU från och med den 21 oktober 2003. Förbudet innebär även att fartyg äldre än 23 år måste tas ur bruk senast 2005. Ryssland som för närvarande transporterar mycket olja i Östersjön till många europeiska hamnar på fartyg med enkelskrov kommer att påverkas av förbudet.

Källa: Dagens Nyheter

Alla transportslag omfattas av 24-timmarsregeln

2003-10-17

USA:s Customs and Border Protection, CBP har publicerat ett dokument som godkänts av Department of Homeland Security där det föreslås att förhandsinformation om gods ska lämnas elektroniskt till CBP om gods som införs eller utförs till och från USA, oavsett transportslag.

Källa: Sveriges Transportindustríförbund

Teknik för att minska antalet dödsolyckor i trafiken

2003-10-11

Varje år omkommer ca 4000 personer inom EU vid kollisioner mellan personbilar och tunga lastbilar. Enligt ett förslag från Scania med en förlängd nos som deformationszon skulle ca 900 liv kunna räddas årligen om den fanns på samtliga lastbilar. Förutsättningen för att denna ska införas är förmodligen att EU tillåter denna förlängning utan att krympa […]

Källa: Dagens Nyheter

Vårt erbjudande

Conlogic är ett företag med två affärsområden:

Alla har sin bas i vårt kärnvärde ”Creative Progress”. Det innebär att vi eftersträvar ett samarbetsklimat baserat på tillit, stabilitet och ansvar som därmed lämnar utrymme för nytänkande. Detta gör det möjligt för oss att skapa nya kreativa lösningar som leder till reella framsteg i de erbjudande vi levererar till våra kunder.

Närheten och dialogen med våra kunder tillsammans med våra egna idéer är de viktigaste framgångsfaktorerna för vår verksamhet. Vi försöker därför alltid att lyssna och förstå våra kunders behov och önskemål med beaktande av vårt eget kärnvärde.

Kom med ombord så kan vi skapa framtidens lösningar tillsammans.