Nyhetsarkiv

Gemensamma regler för vägavgifter i EU

2003-07-31

Ett direktivförslag från kommissionen föreslår gemensamma principer för debiteringen av infrastrukturavgifter. Syftet är att jämka samman olika nationella system och skapa ett system som speglar verkliga kostnader och därmed rättvisa konkurrensförhållanden för olika nationella transportföretag. Reglerna omfattar transportnätverket, TEN, och på vägar till vilka trafik kan avledas från TEN. Avgifternas storlek regleras inte i direktivet.

Källa: Sveriges Transportindustriförbund

Frivilliga miljöavtal inte effektiva

2003-07-08

Enligt en rapport från OECD kommer man fram till slutsatsen att frivilliga miljöavtal inte är effektiva för att förbättra miljön. Det finns dock fördelar eftersom man snabbare än lagstiftning når en förändring. Effektivaste sättet att nå en förändring enligt OECD är genom ekonomiska styrmedel.

Källa: Dagens Nyheter

Trögare för miljön i EU

2003-07-05

Det har blivit trögare att genomföra förändringar inom miljöområdet i EU beroende på att EU-parlamentet inte är lika pådrivande som förut. Dessutom har några starka miljöministrar i medlemsländerna försvunnit.

Källa: Dagens Nyheter

Trafiken en tung fråga för Italien

2003-07-01

EU: s ordförandeland Italien får hantera ett förslag om nya investeringar i järnvägar, motorvägar och broar för 235 mailjarder Euro. Syftet är att knyta samman Europa. Förslaget har tagits fram av en högnivågrupp, vilken letts av tidigare EU-kommisionären Karel van Miert. Flera länder inom EU motsätter sig höjda anslag för dessa ändamål.

Källa: Dagens Nyheter

Vägavgift planeras i Frankrike

2003-06-11

Den franska regeringen överväger att ersätta den nuvarande enhetliga motorvägsavgiften med en avståndsrelaterad avgift liknande den som kommer att införas i Tyskland.

Källa: Sveriges Transportindustriförbundet

Tonnage-skatt på fartyg i Frankrike

2003-06-11

Frankrikes inför med Kommissionens godkännande en tonnagebaserad fartygsskatt från 2003–2004. Syftet är att förbättra sjöfartens konkurrensläge gentemot tredje land.

Källa: Sveriges Transportindustriförbundet

Tyrolen förbjuder lastbilstrafik med farligt gods?

2003-06-11

I Tyrolen vill regeringen förbjuda all lastbilstrafik med kemikalier och visst annat farligt gods på den 40 km långa A12-sträckan från tyska gränsen till Innsbruck.

Källa: Sveriges Transportindustriförbund

Växthusgaserna ökar i EU

2003-05-01

Utsläppen av växthusgaser i EU ökade med en procent under 2001 visar nya data från Europeiska miljöbyrån i Köpenhamn. Enligt Kyotoavtalet ska EU minska sina utsläpp med 8 procent, räknat efter nivån 1990, till 2010. Hittills är minskningen från 1990 endast 2,3 procent och utvecklingen ser ut att gå åt fel håll. Sett över en […]

Källa: Miljörapporten Direkt

EU-system för vägtullsdebitering

2003-04-30

Kommissionen har lagt fram ett förslag till direktiv om elektroniska debiteringssystem för vägavgifter. Förslaget syftar till att skapa en europeisk debiteringsservice som kan användas för alla slags vägar, broar, tunnlar och även färjor. Vägtullsoperatörerna skall enligt förslaget kunna arbeta med denna teknik från 1 januari 2005 för fordon över 3,5 ton och från 2010 när […]

Källa: Sveriges Transportindustriförbund

Harmoniserade helgförbud

2003-04-30

Kommissionen väntas göra ett försök att införa begränsningar av säkerhets-, ordnings-, sociala eller miljöskäl. Staterna behöver bara följa allmänna principer om proportionalitet och icke-diskriminering. Staterna måste anmäla en begränsning sex månader i förväg till kommissionen, som då har fyra månader på sig att ge sitt tillstånd till åtgärden. Enligt förslaget inrättas också ett europeiskt väginformationssystem […]

Källa: Sveriges Transportindustriförbund

Vårt erbjudande

Conlogic är ett företag med två affärsområden:

Alla har sin bas i vårt kärnvärde ”Creative Progress”. Det innebär att vi eftersträvar ett samarbetsklimat baserat på tillit, stabilitet och ansvar som därmed lämnar utrymme för nytänkande. Detta gör det möjligt för oss att skapa nya kreativa lösningar som leder till reella framsteg i de erbjudande vi levererar till våra kunder.

Närheten och dialogen med våra kunder tillsammans med våra egna idéer är de viktigaste framgångsfaktorerna för vår verksamhet. Vi försöker därför alltid att lyssna och förstå våra kunders behov och önskemål med beaktande av vårt eget kärnvärde.

Kom med ombord så kan vi skapa framtidens lösningar tillsammans.